Moto

Všechno pro bezpečnost

Ono se nejednou řekne, že vidíme docela obyčejné auto. Jenže kolik je v něm ukryto všeho možného! Třeba jenom těch udělátek, která mají lidem uvnitř zachránit život a zdraví! Znáte je vůbec?
Takové bezpečnostní prvky se dají rozdělit na pasivní a aktivní. Tedy na ty, co jenom čekají, až se něco stane, a na ty, které aktivně pomáhají problémům už předcházet.
kulatý tachometr

K těm prvním patří už dávno známé dětské autosedačky, bezpečnostní pásy a airbagy. A vlastně i sama karosérie, která je rozdělená na deformační část, která má svým pomačkáním tlumit náraz, a na prostor pro posádku, který se naopak v zájmu cestujících při nárazu deformovat nesmí.
Těch aktivních prvků je pak daleko víc.
Je tu třeba protiblokovací brzdový systém, který při brždění zabraňuje zablokování kol a tím zlepšuje ovladatelnost vozu, je tu ESP, pomáhající v extrémních jízdních situacích jako je rychlá jízda v zatáčce a na kluzkém povrchu. Je tu třeba i multikolizní brzda, která zafunguje, když je aktivován airbag řidiče nebo spolujezdce, a to i tehdy, když řidič sám nebrzdí, jsou tu i brzdoví asistenti maximalizující brzdný účinek v krizové situaci, kdy je třeba zastavit velice rychle.
Jsou tu nejen obyčejná světla, ale i multifunkční kamera tlumící dálková světla po rozpoznání automobilů v protisměru, aby nedošlo k oslňování, jsou tu třeba i adaptivní světlomety, které zajišťují optimální osvětlení vozovky a okolí změnami světelného kužele. Máme systémy nočního vidění, které pomáhají identifikovat překážky na silnici za špatné viditelnosti, máme výstražná světla pro prudké brždění.
Máme zařízení, která hlídají prostor před vozem, i ta, která udržují vůz ve správném jízdním pruhu a při nečekané události sama zaparkují auto na kraji silnice a rozsvítí varovná světla.
luxusní auto

Máme systémy rozpoznávající únavu řidiče i hlídající mrtvý úhel, máme adaptabilní tempomat i parkovací systémy, systémy tísňového volání, asistenty pro jízdu v kolonách a zácpách, zařízení na rozpoznávání dopravních značek, monitorování tlaku v pneumatikách.
Máme toho hodně, aby byla auta bezpečná. A k tomu, aby byla stoprocentně bezpečná, už zbývá jen jediné. Odstranit z aut i rizikový faktor jménem řidič.